Spiser du for meget?

Af | 26. maj 2014

Fødder på vægten, med en post it seddel der opfordrer til vægttab

Det er ganske almindeligt at vi spiser mere end vi burde. Mad er ikke bare noget vi spiser når det er nødvendigt, det fungerer også som et samlende socialt punkt for mange. Vi vænner os til at spise når vi skal hygge, både derhjemme og sammen med andre mennesker. Med tiden medfører det at rigtig mange mennesker bliver mere eller mindre overvægtige, fordi de løbende skruer lidt op for mængden af mad, fordi de vænner sig til at skulle have mere og mere at spise.

Få hjælp til forandre spisevanerne

graafland.dk kan du bestille tid hos en ekspert i hypnoterapi, som kan hjælpe dig af med vanerne, hvis du spiser for meget. Mange har problemer med, at mad er trøstende for dem, hvilket vil sige at de forkæler sig selv med noget lækkert (usundt), når de har problemer med kæresten, familien, arbejdet og alt mulig andet. Derfor skal man bearbejdet de grunde, der er til at man søger til mad, når man er ked af det. Det kan medføre at man skal arbejde med både selvværd, selvaccept og  tilgivelse, for at komme problemerne til livs.

Hvad kan man selv gøre ?

Det er heldigvis ikke alle, som har så store problemer med vægten, at det er nødvendigt med behandling. Der er mange, som bare vejer nogle få kilo for meget, og som gerne vil af med dem. Først og fremmest er motion en god måde at komme ned i vægt, men det overrasker formentlig ikke nogen. Men det er ikke alle, der har disciplin til at holde træning ved lige, for at komme ned i vægt. Så selvom motion på det kraftigste anbefales, gælder det i højere grad om at lægge kosten om, så man spiser sundere. For hvis man ikke lægger kosten om, kommer motionen sandsynligvis ikke til at gøre en forskel. For nogle vil der være en tendens til at de belønner sig selv, for have motioneret, ved at give sig selv lov til at spise mere, fordi de tænker at nu har de motioneret, og så kan man jo godt tåle at spise noget mere.

Afslutningsvis vil jeg komme med et par gode råd til at få stillet sulten mellem måltiderne, som jeg har hørt om, men ikke selv testet. Det ene råd er at man spiser nogle få nødder, når man bliver sulten, da de efter sigende dæmper appetitten ved at give en slags mæthedsfornemmelse. Det andet råd er, hvis man er hjemme, at får man lyst til noget lækkert, så kan man gå ud og børste tænder, da tandpastasmagen vil mindske lysten til at spise.